RÖNNSUMAK


Latinska namnet är "Rhus thyphina" och är en mycket dekorativt träd med stora "rönnblad" med lysande vacker höstfärg. Det skall bli kolvar (röda?) som sitter kvar över vintern.

Den här Rönnsumaken fick jag av min moster från Halland förra sommaren. Den var pytteliten och nu har den börjat växa. Jag tänker stamma upp den för den kan bli 3 - 5 meter hög !!!!!!!!

I jorden ser ni också min potatisodling. Brukar sätta några potatisar för det ser så mysigt ut och så är det jättekul att äta sina egna odlade potatisar.
Till höger om  potatisen finns roccula som har självsått sig  två sommrar på raken. Den är stark och god.



Så här ser mosters Rönnsumak ut. Hon har en stor trädgård , vid havet i Halland , där trädet kan breda ut sig och mängder av rotskott kan sticka upp. Det var ett sådant litet rotskott som jag tog hand om.
Rönnsumaken är rådjurssäker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0